Re: "Гравийная" культура на цеолите

301
Данні зі статті дійсно викликають запитання, особливо методологічного характеру. Пропоную провести свою серію порівняльних тестів гравійних субстратів. Я можу зробити технічну частину та обробку результатів.


Re: "Гравийная" культура на цеолите

303
balanovskiy писав:Гранит держит больше кирпича?
Значить, в граніті в мене була присутня суттєво більша частка фракції 1-2 мм, ніж в цеглі.
balanovskiy писав:Смесь цеолита с гранитом держит меньше, чем каждый по отдельности?
Я тому і написав, що з цим найбільш дивні результати... Думаю, в цю тестову партію могла попасти суміш гранітних фракцій з меншою часткою 1-2 мм, вона ж не була ідеально рівномірно розмішана.

Тепер я розумію, що це були дуже "брудні" тести: я не задумався над необхідністю одинакового фракційного складу всіх матеріалів, а також тестував надто малий об'єм (100 мл), що дало дуже мале усереднення. Ці тести проводились для самого себе, для матеріалів у тому вигляді, в якому збирався їх використовувати. Як вже писав, найбільш показові результати - тільки для цеоліту, в т. ч. через те, що він у нас в Україні - переважно з Сокирницького родовища. Але ідеально показових результатів тут все одно неможливо добитись з декількох причин: навіть якщо в тестах братимуть участь матеріали однієї єдиною фракції або одинакового відсоткового складу кожної з вибраних фракцій, велику похибку вноситимуть наступні фактори:

- цегла буває дуже різна за складом і структурою;
- граніт буває дуже різним за формою поверхні, а це, думаю, може грати не останню роль в утримуванні води шляхом поверхневого натягу;
- лещадність крихти, на мою думку, дуже сильно впливає на повітре- і водоутримання.


Відповідно результати таких тести можуть бути лише орієнтовного характеру і в ідеалі кожен сам повинен їх проводити для своїх власних матеріалів. Але все розставить на свої місця лише емпіричний шлях.

Re: "Гравийная" культура на цеолите

305
Вже пішли конкретні зауваження :-D І звичайно є сенс тестувани тільки найбільш придатні матеріали.

Як вам такий сценарій:
- для тесту взяти прозорі стакани 100 і 200 мл, дно суцільно вкрити отворами ~ 3мм,
- взяти популярні компоненти гравійних сумішей добре каліброваних і просіяних фракцій 3-5 мм (промити і обробити розчином слабкої кислоти): цеоліт, керамзит М450, крихту цегли М100, гранітний відсів, кварцеву гальку + суміші по запропонованим комбінаціям, цікаво додати ще і комерційно доступні субстрати типу Lechuza і Seramis (у мене, на жаль, вони відсутні, але можу придбати у зацікавлених форумчан у кількості необхідній для тесту) для порівняння, а також якийсь усереднений варіант традиційної ґрунтосуміші для кактусів,
- перший тест робити проливом, взяти воду об'єму рівному тарі і рівномірно повільно пролити субстрат, це дозволить визначити скільки він здатен утримати вологи при поливі таким способом (який застосовують більшість колекціонерів),
- максимальну місткість води і повітря (методом Архімеда :-D ) визначити після повного замочування протягом 1 години, для цього є терези на 500 г з точністю до другого знаку після коми,
- зробити тест на капілярність, для цього занурити нижні частини посудин у воду і перевірити до якого рівня сухі субстрати просякли рідиною за декілька годин
- виміряти як добре у субстратах зберігається pH поливного розчину (є тест смужки з діапазоном 5-9) по відношенню до конролю,
- субстратам просякненим водою дати можливість просихати з вимірюванням температури та вологості повітря (теж є пристрій для цього), вимірювати вагу посудин з певним інтервалом для визначення динаміки процесу і побудови графіків

Зацікавлених гравійщиків прошу вносити свої пропозиції і зауваження.

Re: "Гравийная" культура на цеолите

306
Peakspear писав: керамзит М450, крихту цегли М100
Насчёт керамзита, это у кого надо спросить его марку, к примеру если покупаем в цветочном магазине или на рынке? Или крошку кирпича? Со старого( который всё-же лучше) до СССР выпущенного.

Re: "Гравийная" культура на цеолите

307
це, здається, найпоширеніші марки буд. матеріалів, у випадку керамзиту то це насипна щільність, тобто можливо зважити літр сухого матеріалу і якщо він важить ~450 г то марка відповідна, також у випадку керамзиту присутня обернена залежність водопоглинання від марки матеріалу

Re: "Гравийная" культура на цеолите

308
Дело в том, что разные производители используют разную глину и разные технологии обжига, плюс "домешки". На выходе имеем разный материал по структуре под названием "керамзит", Это не говоря уже о кирпиче. Даже если взять материал по теме, цеолит, сокиринский и польский из "Эпицентра". То имеем разные по цвету и думаю по структуре то-же будет различие. То есть если брать с разных мест происхождения и делать тесты конкретно для этого материала, то тест ещё имеет смысл. А если общий, то ...

Re: "Гравийная" культура на цеолите

309
У буд. матеріалів є нормативи по технічним властивостям, в тому числі і по вологоємності. Я думаю керамзити чи цегла однакових марок, але різних виробників матимуть принципово меншу різницю у властивостях ніж різні класи матеріалів між собою.

Re: "Гравийная" культура на цеолите

310
Едуард, прокоментуйте, будь ласка, щось із сказаного на останніх 2 сторінках, цікавить ваша думка :). Особливо щодо добрив. А то хто зна, чи у випадку культури в чистому цеоліті немає якихось нюансів з добривами через його іонообмінні властивості...

Re: "Гравийная" культура на цеолите

311
Та нібито, Ігор, все зрозуміло на останніх двох сторінках...
Якщо потрібна саме моя особиста думка в деталях, то на жаль я на це саме зараз не маю часу. Якщо задовільнить, то протягом декількох днів спробую детально все викласти.
Щодо добрив та іонообмінних властивостей цеоліту, не хочу виглядати грубим, але про це в цій темі сказано мабуть аж забагато. Якщо коротко: забудьте про ці іонообмінні властивості - вони дуже швидко вичерпуються в звичайній кактусовій культурі й ними можна нехтувати. По великому рахунку і добривам особливої уваги приділяти не слід: використовуйте половинну дозу раз в два тижні. Лише на одне потрібно звернути увагу: азоту в добривах повинно бути врівень або менше ніж фосфору та калію.

Re: "Гравийная" культура на цеолите

312
Systematist писав:Та нібито, Ігор, все зрозуміло на останніх двох сторінках...
Якщо потрібна саме моя особиста думка в деталях, то на жаль я на це саме зараз не маю часу. Якщо задовільнить, то протягом декількох днів спробую детально все викласти.
Ні, більшою мірою просто цікаво, що думаєте :). А дійсно потрібно було почути про добрива. Дякую, Едуард!

Щодо іонообмінних властивостей цеоліту, то так, читав десь рік тому, пам'ятаю, яка у вас тут розгорілась довга суперечка)). Але, видно, забув, що ви тоді позакривали всі важливі питання... :oops:.

З добривом вже визначився, замовив на вагу "Peters Professional Blossom Booster 10-30-20", щоб закрити питання з якістю. Буду пробувати від 0,5 г/л раз на два тижні, через один полив. А оскільки добриво не містить кальцію і сірки, воду братиму водопровідну, а не дощову (як планував спершу), тоді не доведеться заморочуватись з кальцієвою селітрою (трохи почитав форуми гідропоніки, там її завжди прописують в рецептах), - кальцію у моїй воді повинно вистачити, якщо аж не забагато, бо тверда (8,4 моль/м3).

Ще турбує момент із швидким висиханням субстрату. Спробую фракцію цеоліту 1-3 мм для горщиків 5х5 і 7х7, сподіваюсь, вирішить проблему. Знайшов, де її можна дістати у Львові відносно недорого (для тих, кому не потрібні великі об'єми): "Наповнювач для котячого туалету ECO Instinct Pretty Pet 5 кг", є в Епіцентрі, 41,60 грн. Пишуть, чистий природний цеоліт. Ще не перевіряв. Можливо, комусь пригодиться.

Re: "Гравийная" культура на цеолите

314
Найбільш незручним моментом гравійної культури є якраз питання полив-підживлення, а саме доцільність чергування
цих заходів. Справа в тому, що різнорозмірні гравійні фракції у горщиках неоднакового розміру пересихають з різною швидкістю, не кажучи вже про різну швидкість асиміляції кожного окремого виду суккулентів. Тому при чергуванні
поливу чистою водою з поливом добривом у скільки-небудь різноманітній колекції більш швидкоростучі види можуть
відставати в розвитку, особливо на тлі їх родичів у грунтосуміші, а повільноростучі ( дорогі ) види можуть страждати
та гинути від перезволоження та передозування добрив. З цієї ситуації є кілька варіантів виходу:
1. Індивідуальний підхід до кожної окремої рослини - це найкращий варіант для невеликих колекцій і наявності вільного
часу у власника колекції.
2. Просторова ізоляція рослин з різними потребами, залежно від видового, родового чи родинного спектру колекції
таких груп ізоляції може бути 5-6. При цьому доводиться для кожної групи мати окремий графік поливів-підживлень.
3. Замінити чергування полив-підживлення на регулярне підживлення протягом вегетаційного сезону гомеопатичним
( 0,5 - 0,6 г/л ) розчином мінеральних добрив.
Сам я майже 10 років використовую третій варіант, при цьому перший весняний та останній осінній полив обов'язково чистою водою, а повільноростучі види тримаю у фракції 3 -5 мм., тоді як всі інші - у фракції 1 - 3 мм. Але і при такому,
здавалось уніфікованому, підході для деяких видів доводиться підходити індивідуально.

Re: "Гравийная" культура на цеолите

315
і) бажано п.2, щоб регулярно промивати грунт від засолу
останні 1-2 поливи чистою водою - ТАК, навіть нема про що дискутувати

іі) групувати в піддонах окремі роди (аріо, чілійці, астро....) приблизно одного розміру.
тоді і підхід маєте уніфікований, і колекція впорядкована

Повернутись до “Грунт”